woensdag 17 juli 2024

Ajax issos dussos sellufos nooitos koningos vannos Salamis, deos italianos ennos deos spanjaardos ennos deos griekos ennos so~os geweestos, maaros werdos daaros wellos vereerdos, kennos ikkos jouwos wellos fertellos

 Johannos Cruijffos

https://sjaakswart.blogspot.com/search?q=johan+cruijff&updated-max=2024-07-02T02:37:00-07:00&max-results=20&start=4&by-date=false

Er zijn verschillende verhalen over de dood van Ajax. Het bekendste verhaal is dat van Homeros in de Odyssee en waar Sofokles een tragedie naar schreef: Aias. Volgens dit verhaal was er na de dood van Achilles een meningsverschil tussen Ajax en Odysseus over wie de wapenrusting van Achilles mocht hebben. De Griekse leiders zouden erover hebben gestemd of anders hadden ze de beslissing door de gevangen Trojaanse vogelwichelaar Helenos, zoon van Priamos, laten nemen. Odysseus kreeg in ieder geval de wapenrusting. Door woede en jaloezie gedreven wil Ajax ’s nachts wraak nemen op de Griekse leiders, maar Athene maakt hem krankzinnig, wat er toe leidt dat hij in plaats van de Griekse leiders een kudde schapen doodt. Eenmaal weer bij zinnen gekomen pleegde hij van schaamte en berouw zelfmoord met het zwaard dat hij van Hektor had gekregen. Waar zijn bloed op de grond viel, bloeiden hyacinten in de letters AI op, de eerste twee letters van zijn naam maar ook, vertaald in het Nederlands, het Grieks voor “O wee!” of “Helaas!”. Er wordt ook gezegd dat toen Odysseus’ schip tijdens al zijn omzwervingen verging, de wapenrusting van Achilles bij het graf van Ajax aanspoelde en hij dus, door goddelijke rechtvaardigheid, nog kreeg wat hem toebehoorde. De grote Ajax werd volgens een ander verhaal door een pijl van Paris gedood, net als Achilles, maar volgens weer een ander verhaal begroeven de Trojanen hem levend door klei naar hem te gooien. Zij konden hem niet doden, doordat hij door Herakles onsterfelijk was gemaakt, die hem in zijn leeuwenvel had gewikkeld.

Ajax had een zoon, Eurysaces, 'breedschild', die Telamon opvolgde als koning van Salamis. Ajax is dus selluf nooit koning van salami's, de italianen en de spanjaarde en de grieke en so geweest, maar werd daar wel vereerd, ken ik je fertelle 



Het is wel zo dat ik vandaag twee kleine psytruffels genomen heb, 0,4 gram schat ik, 0,3 gram wiet en 0,2 gram salvia divinorum en dat ik me dan bijna superman voel, al te menselijk, blijft gevaarlijk om onder een tram lopen en soms niet eenvoudig kunnen rekenen, maar met sport stijg ik boven mezelf uit, ook dankzij leraren, gisteren had ik niets genomen en ik voelde me ok, maar ook wat meer huilerig van binnen en minder goed, gisteren bij yoga in de avond allemaal knappe mensen met een playful leuke yoga instructrice Kate, vandaag schitterende 10plus op 10 als cijfer dames, ook in en met yoga, en top de top johan cruijff like instructeur David en allemaal aardige leuke relaxte mensen op een terrasje en zo

Ik vind nu de (witte) chardonnay van maison darcelier via de Aldi voor 4,99 eur lekkerder dan de Piemonte cortese eramare van 10,40, te zuur, de bedoba saoeravi kakheti blijft de beste rode ooit gedronken, nog beter in de winter, wat een rijke volle smaak is dat ! En ik doe er met 1,5 glas per dag 3 dagen mee ! De don filippo van 10,40 eur een goede tweede en dan derde de puglia van 5,99 eur uit de Aldi en die Franse van hetzelfde merk als de Chardonnay in de Aldi voor 4,99 eur, maar de don filippo heb ik al lang niet gedronken .. en die erg goede Franse voor een lage prijs van 4,99 eur was maar tijdelijk bij de Aldi, helaas 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten