zondag 30 maart 2025

Goh, Eline en Paco, kunnen jullie voor dinsdag een goed zo realistisch mogelijk voorstel schrijven hoe het beste met Caribisch Nederland “ om te gaan”, en wederkerig voor een optimaal leven daar ? Ik heb een sollicitatiegesprek op dinsdag om 11.00 uur en dat wil ik graag (en mogelijk betere kandidaten met mij), dan nemen ze met mij 3 "goede" mensen aan, Eline, Paco en me .. broer Keesjan wil misschien ook voor 4 uur per week mee werken als ãï - er hoop ik .. en als top wereldbank econoom Hans Hoogeveen er ook nog 4 uur per week naar wil kijken en adviezen geven .. Ronald Plasterk en Sybilla Dekker tzt vragen, ze zaten in een financiële toezicht commissie Caribisch Nederland .. het gaat om de bes eilanden of st Maarten, Saba en st Eustatius, geloof ik, ga ik nu nakijken

Mooi, ik ben modern ! En eens dat het iets te lang is met bovendien herhaling. Groet ! 

Verstuurd vanaf mijn iPhone

Op 2 apr 2025 om 10:23 heeft Eline Hoogeveen <eline.hoogeveen@hotmail.com> het volgende geschreven:
Mooi ! Ik vind hem iets te lang

En die subtitels met bullet points eronder is heel erg chat gpt erig (weet jij misschien niet want niet veel gebruikt?) dus ik denk misschien dat ze vermoeden dat i.i.g. de tweede helft ahv AI is geschreven. :o 

Op 2 apr 2025 om 08:13 heeft menno van veenendaal <menno.vanveenendaal@hotmail.com> het volgende geschreven:
aan keesvanveenendaal en eline hoogeveen

Zo is het geworden, dank voor de hulp, ik ben er blij mee ! 

Van: menno van veenendaal <menno.vanveenendaal@hotmail.com>
Verzonden: woensdag 2 april 2025 08:12
Aan:  DGMI 
Onderwerp: voorbereiding sollicitatiegesprek milieubeleid Caribisch Nederland
Hieronder probeer ik samengevat weer te geven hoe ik zou beginnen aan de functie om de ecosystemen te beschermen op Caribisch Nederland en de milieudoelen te realiseren uit het Natuur en milieubeleidsplan op de eilanden Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Volgens de functie omschrijving gaat het vooral om afvalbeheer en het vergunningenstelsel, toezicht en handhaving (vth) (en in het verlengde daarvan circulaire economie, duurzame ontwikkeling en financiering). Heb dit opgesteld ter voorbereiding op het sollicitatiegesprek. 


  1.  Eerste reactie bij het lezen van de vacature tekst en mijn vragen daarbij

 

In 2022 had ik veel belangstelling voor een functie als milieumedewerker op Bonaire en toen bleek dat deze bijzondere gemeente Bonaire 2 vrom-milieumedewerkers had en dat het bedrijvenbestand bestond uit de havenbedrijven, visserij, landbouw, toerisme en zeezoutwinning. Ook viel de schrijnenede armoede op voor een groot deel van de bevolking en de samenhang van armoede met milieuproblematiek is bekend.  


Tijdens een vakantie bezoek aan Sint Maarten rond 2015 leek het Franse gedeelte van het eiland "milieu bewuster en schoner" dan het Nederlandse gedeelte en het naburige Britse Anguilla zag er weer heel anders uit en was ook minder bevolkt. Zijn er goede voorbeelden van eilanden waar het afval(water)beheer en het vth stelsel optimaal functioneren of dat een en ander ook zonder vth stelsel goed functioneert, bijvoorbeeld de implementatie van milieuregels voor lokale bedrijven met een beloningssysteem in plaats van afstraffing. Moeten er extra milieuregels ingevoerd worden voor lokale kleinschalige bedrijven als deze bedrijven toch al milieubewust werken, los je met (meer) regels problemen op ? 


Bij de Algemene Maatregel van Bestuur tuinbouwbedrijven in 1993-1996 (ik was toen bij de gemeente Monster - Westand werkzaam) werden bestaande voorschriften in de milieuvergunning verwoord voor alle tuinbouwbedrijven. De beheerders van de tuinbouwbedrijven keken niet zozeer naar de regels, wel hoe de beste tuinbouwbedrijven het deden met zo min mogelijk milieu overlast, ook vanwege de continuïteit, variërend van het gebruik maken van zo min mogelijk (giftige) bestrijdingsmiddelen tot het zuinig omgaan met energie. Kan het versterken van het systeem van vergunningen, toezicht en handhaving werken als middel om de milieudoelen te halen ?  In overleg met de inspecteur - miieu medewerker kunnen bedrijven beter functioneren, waarbij zoals gezegd goede voorbeelden en belonen beter werken dan handhaven. 


Eerst een inventarisatie en analyse maken van het bedrijven bestand op de drie eilanden. Alle objectieve (milieu) inspecteurs-medewerkers waarmee ik sprak in Nederland willen liever voorkomen dan genezen, liever preventief optreden dan repressief en dat moet zeker het geval zijn op de kleinschalige BES eilanden waar men elkaar kent.


  1. Hoe zou ik de functie vorm willen geven na het lezen van de wet vrom bes, het natuur en milieu beleidsplan Caribisch Nederland 2020-2030 (NMP CN) en het ILT rapport

Als beleidsmedewerker Caribisch gebied wil ik een actieve bijdrage leveren aan het verbeteren van het stelsel voor vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) op de eilanden Bonaire, Sint Eustatius en Saba, zoals aanbevolen in het rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Dit rapport benadrukt de tekortkomingen in de uitvoering van VTH-taken en de noodzaak om de capaciteit en efficiëntie van VTH op de eilanden te verbeteren. Graag wil ik het lokale VTH systeem en samenwerking met betrokken partners waar nodig diplomatiek verbeteren (niet als een olifant in een porcelein kast, ook op de bes eilanden heeft men sinds 1980 oog voor het milieu in samenwerking met Nederland), zodat we het milieubeleid effectief kunnen implementeren en de bescherming van de kwetsbare ecosystemen kunnen waarborgen.
Bij de start van deze functie zal ik mij allereerst richten op het doorgronden van het huidige systeem van afvalbeheer en het vergunningenstelsel, toezicht en handhaving (VTH) op de eilanden. Dit proces zal beginnen met het bestuderen van bestaande documenten en het aanvullen van kennisleemtes door gesprekken met lokale stakeholders, DGM(I), de ILT, Rijkswaterstaat en het Ministerie van Binnenlandse Zaken om een duidelijk overzicht van de huidige situatie te krijgen. De bevindingen zullen worden gebruikt om de belangrijkste knelpunten te identificeren, zoals het gebrek aan digitale systemen, het tekort aan (gekwalificeerde) medewerkers en de problemen met toezicht en handhaving bij bedrijven en natuurbeheer. Na deze inventarisatie volgt een gedetailleerde analyse, waarbij de huidige situatie wordt vergeleken met de NMP CN doelstellingen. Dan kunnen concrete verbetermaatregelen geformuleerd worden, die breed gedragen kunnen worden door alle betrokken partijen, in het bijzonder de mensen op de BES-eilanden, rekening houdend met de verschillen (Bonaire, ongeveer 25.000 inwoners, 288 km2, problemen met afvalwater en koraalriffen, erosie, loslopende dieren bij landbouw (echt een probleem ?) en sargassum (bruin zeewier). Saba ongeveer 2060 inwoners, 13 km2, 14 kilometer weg, loslopende geiten en erosie, herbebossing, verwerking vast afval, herstel koraalriffen. Sint Eustatius, 3100 inwoners, 21 km2, regenwater vasthouden, sedimentatie koraalriffen, stoppen met het lozen van vervuild afvalwater, loslopende dieren vermijden en herbebossing om erosie te voorkomen). 
1. Inventariseren van de huidige situatie en analyseren van knelpunten
Mijn eerste stap zal zijn om de huidige situatie op de drie eilanden grondig in kaart te brengen. Dit betekent dat ik in gesprek ga met lokale collega’s en andere stakeholders om te begrijpen hoe het huidige VTH-systeem en afval(water)beheer functioneren. De knelpunten uit het ILT-rapport, zoals het gebrek aan digitale systemen, onvoldoende personeel en het ontbreken van effectief toezicht, zullen centraal staan in deze analyse. In samenwerking met de lokale overheid en partners zoals de ILT en Rijkswaterstaat zal ik de situatie verder onderzoeken en plannen voor veranderingen formuleren, rekening houdend met (politieke) gevoeligheid op de eilanden en de mensen die het moeten doen. Om dat laatste helder te krijgen lijkt het mij wel goed om 2 weken tot een maand ook op de eilanden zelf gesprekken te hebben en de praktijk te zien - mee te maken, bijvoorbeeld in mei/juni en mogelijk november, december en januari op de BES eilanden te zijn.  
2. Verbeteren van de capaciteit binnen de lokale overheden
Een belangrijke aanbeveling uit het ILT-rapport is de versterking van de capaciteit van de lokale overheden op de eilanden. Dit betekent actief initiatieven nemen om vacatures voor VTH-rollen in te vullen, zodat de noodzakelijke expertise beschikbaar komt voor vergunningverlening en toezicht. Of misschien op zoek gaan naar alternatieven, bijvoorbeeld een preventief melding en controle systeem, waarbij slechts opgetreden wordt als het vermoeden bestaat dat milieuregels geschonden (gaan) worden met duidelijk negatieve gevolgen. Ook zou ik in samenwerking ervoor willen zorgen dat de lokale overheden de benodigde middelen en training krijgen om de taken zo effectief en efficiënt mogelijk uit te voeren, bijvoorbeeld door samenwerking met omgevingsdiensten uit Europees Nederland, die waardevolle kennis en ervaring kunnen inbrengen.
3. Implementeren van digitale systemen voor vergunningverlening en toezicht en verbeteren
Gezien het gebrek aan digitale systemen wil ik samenwerken met IT-experts om een digitaal platform te ontwikkelen dat het proces van vergunningverlening en toezicht vereenvoudigt en ook zoeken naar bovengenoemde alternatieven. Zo'n platform zal bijdragen aan meer transparantie en efficiëntie en het zal de lokale autoriteiten in staat stellen de VTH-taken effectiever uit te voeren. Het systeem zal specifiek afgestemd zijn op de behoeften van Caribisch Nederland en moet eenvoudig toegankelijk zijn voor zowel lokale overheden als bedrijven. En continu de vraag stellen, levert het milieu rendement op, is er een meerwaarde en maak vooral gebruik van de bestaande en opgebouwde kennis op de eilanden. 
Zoals eerder gezegd is preventie effectiever dan repressie, bijvoorbeeld via een actieve benadering van toezicht en handhaving. Dit betekent niet alleen het uitvoeren van controles en inspecties, maar ook het actief samenwerken met bedrijven en de lokale gemeenschap door abstracte regelgeving te vertalen naar begrijpelijke taal. Door voorlichtingscampagnes en training kan ervoor gezorgd worden dat milieuregels breed gedragen worden en effectief of "op natuurlijke wijze" nageleefd worden. 
4. Langetermijnvisie voor VTH of alternatieven op de BES-eilanden en socio-economische factoren
Naast de korte-termijnmaatregelen wil ik een langetermijnvisie voor het VTH-systeem of alternatieven van toezicht en handhaving voor de eilanden ontwikkelen. Dit houdt in dat de milieuwetgeving en de praktische uitvoering continu verbeterd kunnen worden, zoals het bijwerken van verouderde regelgeving en beleidsaanpassingen op basis van nieuw inzicht. De samenwerking en het incorporeren of het eigen maken van de milieu factor zal essentieel zijn om het VTH-systeem of een meer zelf regulerend alternatief van melding en controle verder te optimaliseren.
Tijdens mijn eerdere interesse voor een functie als milieumedewerker op Bonaire (2022) ontdekte ik dat er weinig milieumedewerkers actief zijn op het eiland en dat het bedrijvenbestand voornamelijk bestaat uit havenbedrijven, visserij, toerisme en natuurlijke zoutwinning. Daarnaast was er sprake van armoede bij een deel van de bevolking. Deze sociaaleconomische factoren moeten meegenomen worden in de (systeem) analyse, omdat milieubeleid niet losstaat van de bredere context van economische en sociale ontwikkeling. Dus waar mogelijk milieumaatregelen koppelen aan sociaal - economische verbeteringen, afval(water) in de zee betekent minder vissen, stervend koraal minder of geen toerisme en een blijvend milieubewuste bedrijvigheid kan dit voorkomen. Duurzaam afvalbeheer kan de lokale economie ondersteunen door mogelijk nieuwe werkgelegenheid in de circulaire sector, terwijl de ecologische voetafdruk vermindert; dit klinkt nu nog abstract, graag wil ik naar eilanden kijken die hiermee succesvol zijn, via overleg en contact met DGM(I) mogelijkheden en oplossingen onderzoeken liefst met goede voorbeelden. 
5. Afval(water)beheer, circulaire economie, en innovatieve oplossingen

Een belangrijk onderdeel van het beleid is het verbeteren van het afvalbeheer op de eilanden en het bevorderen van de circulaire economie. Dit houdt in:
  • Het verminderen van de hoeveelheid afval die geproduceerd wordt, bijvoorbeeld door hergebruik en recycling te stimuleren.
  • Het ontwikkelen van een robuust afvalinzamelingssysteem, met bijzondere aandacht voor het beheer van gevaarlijk afval zoals batterijen en olie.
  • Het verbeteren van de infrastructuur voor afvalverwerking en recycling, en het creëren van bewustwording over afvalvermindering onder de lokale bevolking.
  • Het bevorderen van initiatieven die zorgen voor een duurzamere omgang met natuurlijke hulpbronnen, zoals water en energie.
Wat betreft afvalbeheer wil ik hiernaast met DGM en lokaal de mogelijkheden voor circulaire economie onderzoeken, specifiek afgestemd op de eilandcontext. Tijdens mijn bezoek aan Bonaire in 2016 viel op dat het afvalbeheersysteem redelijk goed werkt met ruimte voor verduurzaming. Dit vereist overleg met lokale belanghebbenden en een vergelijking met andere eilanden die succesvolle circulaire systemen hebben geïmplementeerd. Ik wil leren van best practices van eilanden (Japanse kleine eilanden ?) en ook de verschillen in milieubewustzijn tussen het Franse en Nederlandse gedeelte van Sint Maarten en het naburige Anguilla onderzoeken. Dit kan waardevolle inzichten opleveren voor het ontwikkelen van circulaire oplossingen die passen bij de unieke kenmerken van Caribisch Nederland.

De Wet Vrom BES heeft verschillende doelstellingen met betrekking tot afvalbeheer. Het hoofddoel is om het afvalbeheer op de eilanden zo efficiënt en milieuvriendelijk mogelijk te organiseren, met een focus op het voorkomen van verontreiniging van het milieu door afval. Enkele belangrijke doelen zijn:
  • Het bevorderen van afvalpreventie door het beperken van de hoeveelheid geproduceerd afval en het stimuleren van hergebruik en recycling.
  • Het verbeteren van de afvalinzameling op de eilanden, zodat afval op een efficiënte manier kan worden verzameld, vervoerd en verwerkt.
  • Het zorgen voor een goede verwerkingscapaciteit voor afval, met inbegrip van de verwerking van gevaarlijk en niet-gevaarlijk afval.
  • Het versterken van de wet- en regelgeving voor afvalbeheer, zodat bedrijven en inwoners zich aan de richtlijnen voor afvalbeheer houden (houden mensen zich aan richtlijnen door het versterken van de wet- en regelgeing ? Volgens mij niet, communicatie en voorlichting werken wel).
Duurzame ontwikkeling gaat hand in hand met het versterken van de lokale economie. Het NMP CN richt zich op het bevorderen van duurzame economische activiteiten die de milieudoelen ondersteunen, zoals:
  • Het stimuleren van duurzaam toerisme dat de natuurlijke schoonheid van de eilanden benut zonder schade aan te richten.
  • Het bevorderen van duurzame landbouwpraktijken en het ondersteunen van lokale bedrijven die bijdragen aan milieubescherming.
  • Het versterken van de capaciteit van lokale bedrijven om duurzaam te opereren en tegelijkertijd economische groei te bevorderen.

Graag wil ik tijdens het sollicitatiegesprek het bovenstaande bespreken, of ik het zo goed zie. Dat de functie het praktisch en beleidsmatig verantwoord de aanbevelingen uit het ILT-rapport uitwerken betekent, waarbij de nadruk ligt op samenwerking, capaciteit, preventie en de integratie van socio-economische factoren in het milieubeleid voor de BES-eilanden. Een geïntegreerde benadering die duurzaamheid, samenwerking en preventie centraal stelt met haalbare en realistische milieudoelen voor alle betrokken partijen. 

Deze had ik haastig overheen gelezen, helaas, sloom stupide van me 

Ja, ik ben bekend met het rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) over vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in Caribisch Nederland. In juni 2023 publiceerde de ILT een onderzoek naar de uitvoering van VTH-taken met betrekking tot bouwen, milieu en natuur op de BES-eilanden: Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Dit onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Vivianne Heijnen.Inspectie Leefomgeving en Transport+2Inspectie Leefomgeving en Transport+2Rijksdienst Caribisch Nederland+2Rijksoverheid+3Inspectie Leefomgeving en Transport+3Inspectie Leefomgeving en Transport+3

Belangrijkste bevindingen:

Oorzaken van tekortkomingen:

  • Personeel en organisatie: Er is een tekort aan gekwalificeerd personeel voor vergunningverlening en toezicht. Vacatures blijven onvervuld, wat de uitvoering belemmert.

  • Middelen en processen: Het ontbreken van digitale systemen en een gebrek aan sturing en planning belemmeren een effectieve uitvoering van VTH-taken.Rijksoverheid+3Inspectie Leefomgeving en Transport+3Rijksdienst Caribisch Nederland+3

  • Cultuur en bestuurlijke invloed: Directe sturing op dagelijkse werkzaamheden zonder duidelijke prioriteiten en planning leidt tot inefficiëntie.

  • Betrokkenheid van het Rijk: Er is beperkte ondersteuning vanuit het Rijk bij het VTH-proces, wat de effectiviteit van uitvoering belemmert.Inspectie Leefomgeving en Transport

Aanbevelingen:

  1. Overdracht van VTH-taken aan omgevingsdiensten: Breng de uitvoering van VTH-taken onder bij bestaande omgevingsdiensten in Europees Nederland om kennis en continuïteit te waarborgen. Het OLB behoudt bevoegdheden, maar de uitvoering wordt gemandateerd aan de omgevingsdienst.Inspectie Leefomgeving en Transport+1Rijksdienst Caribisch Nederland+1Tweede Kamer+1Inspectie Leefomgeving en Transport+1

  2. Verbeteringen binnen lokale overheden: Los knelpunten binnen de ambtelijke organisatie aan, zoals het invullen van vacatures en het implementeren van digitale systemen voor VTH. Stel jaarlijkse prioriteiten en werk met concrete planningen.Inspectie Leefomgeving en Transport

  3. Actualisatie wet- en regelgeving: Werk samen met het Rijk om actuele en adequate wet- en regelgeving te ontwikkelen voor bouwen, milieu en natuur. Evalueer bestaande verordeningen en pas deze aan waar nodig.Rijksdienst Caribisch Nederland+2Inspectie Leefomgeving en Transport+2Inspectie Leefomgeving en Transport+2

Deze aanbevelingen zijn bedoeld om het VTH-stelsel op de BES-eilanden te versterken en zo bij te dragen aan een gezonde en veilige leefomgeving.


Van: menno van veenendaal <menno.vanveenendaal@hotmail.com>
Verzonden: maandag 31 maart 2025 10:03
Aan: Eline Hoogeveen <eline.hoogeveen@hotmail.com>
Onderwerp: FW: sol caribisch gebied

Als jij en Paco de tijd hebben om binnen 2 uur een mooi voorstel hiervoor te schrijven, graag ! 

Voor 10 uur dinsdag ..  Op 2 pagina's a4, de rest werken "we" later uit

Van: menno van veenendaal <menno.vanveenendaal@hotmail.com>
Verzonden: zondag 23 februari 2025 23:31
Aan: menno van veenendaal <menno.vanveenendaal@hotmail.com>
Onderwerp: sol caribisch gebied
Als senior beleidsmedewerker Caribisch gebied speel je een cruciale rol bij het ontwikkelen en implementeren van milieubeleid voor Caribisch Nederland. Het Directoraat Generaal Milieu en Internationaal (DGMI) zet zich in voor een gezonde en veilige leefomgeving, zowel in Europees Nederland als op de eilanden Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Bescherming van de kwetsbare ecosystemen staat hierbij centraal, met als belangrijke doelstellingen het realiseren van de milieudoelen uit het Natuur- en milieubeleidsplan voor Caribisch Nederland. Wil jij hieraan bijdragen in deze tijdelijke rol van 2 jaar? Lees dan snel verder!
Hoe jij bijdraagt in je rol
In jouw rol ben je breed inzetbaar op verschillende thema’s binnen het milieubeleid. Je bent verantwoordelijk voor afvalbeheer in Caribisch Nederland, waar je bijdraagt aan de totstandkoming en uitvoering van lokale afvalbeheerprogramma’s. Dit omvat onder andere het verbeteren van lokaal afvalbeheer, het invoeren van milieuregels voor lokale bedrijven en het versterken van het systeem voor vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). Daarnaast werk je aan diverse andere milieudossiers die belangrijk zijn voor de eilanden. Dit omvat niet alleen financiële ondersteuning en advisering aan de lokale overheden, maar ook de implementatie van hoofdstuk 4 (Afvalbeheer) van de Wet Vrom BES. Samen met partners zoals Rijkswaterstaat en de Inspectie Leefomgeving en Transport zorg je ervoor dat deze wetgeving effectief wordt ingevoerd.
Daarnaast speel je een belangrijke rol in het verbeteren van het stelsel voor vergunningverlening, toezicht en handhaving op de eilanden, zoals aanbevolen in een rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport. Je werkt samen met collega’s aan de ontwikkeling en uitvoering van een speciaal VTH-programma. Verder bereid je stuurgroepen voor, neem je deel aan werkgroepen, geef je schriftelijke adviezen en beheer je subsidies en financiële verantwoordingen voor afvalbeheerprogramma’s.
Dit is waar jij voldoening uit haalt
Je haalt voldoening uit het bijdragen aan een gezondere leefomgeving en een duurzamer beleid voor Caribisch Nederland. Het geeft je energie om samen te werken met uiteenlopende stakeholders, van lokale overheden en bedrijven tot internationale organisaties.
Door jouw werk aan afvalbeheerprogramma’s, de implementatie van milieuwetgeving en het verbeteren van toezicht en handhaving, zie je direct de impact van jouw inspanningen op de bescherming van de unieke ecosystemen van de eilanden. De combinatie van strategisch beleid en praktische uitvoering maakt jouw werk niet alleen veelzijdig, maar ook betekenisvol.
  • je bezit over academisch werk- en denkniveau
  • je bent in voorkomende gevallen bereid naar de Caribische regio te reizen
  • je bent een teamspeler en draagt bij aan een positieve sfeer in je omgeving
  • je bent sensitief voor (politiek-bestuurlijke) verhoudingen en omgeving
  • je bezit over uitstekende communicatieve vaardigheden
Je hebt affiniteit met de Caribische regio. Je houdt rekening met de gevolgen van ontwikkelingen, beslissingen en acties voor bewindspersonen, het beleid en de ambtelijke top. Ook ben je je bewust van de impact van interne ontwikkelingen, beslissingen en acties op de organisatie. Je weet hoe je relaties en contacten kunt ontwikkelen, onderhouden en benutten, zowel binnen als buiten de organisatie, in binnen- en buitenland, om de juiste informatie en medewerking te verkrijgen. Daarnaast hou je altijd rekening met relevante externe ontwikkelingen en omstandigheden.
Zet je je graag in voor een gezonde, veilige, schone en duurzame leefomgeving? Dan ben je bij het directoraat-generaal Milieu en Internationaal (DGMI) aan het goede adres. Onderwerpen waar we aan werken zijn: circulaire economie, luchtkwaliteit, geluid, statiegeld, afval, stoffenbeleid, nucleaire veiligheid, basisnet, veiligheid biotechnologie, het stelsel van vergunningverlening, handhaving en toezicht (VTH) en het Nationaal milieuprogramma. DGMI werkt samen met onder andere gemeenten, provincies, departementen, kennisinstellingen en het bedrijfsleven om deze thema’s succesvol te realiseren.
Ook coördineren we de internationale component van het IenW-brede beleidswerk, inclusief werkbezoeken en diplomatie. Zo werkt DGMI aan de transities op het vlak van circulaire economie, slimme en duurzame mobiliteit en klimaatadaptatie. Deze transities zijn sterk verweven met elkaar en ook internationaal zeer actueel. Het onderwerp ‘milieu’ is een belangrijke schakel bij het realiseren daarvan.
Bij DGMI werken we met meer dan 300 mensen die collegialiteit en de inzet voor een beter milieu belangrijk vinden. Verder zijn werkplezier, integriteit en diversiteit & inclusie passende omschrijvingen van de werksfeer.
Directie Internationaal
Wil je werken voor de directie Internationaal (DI) van het ministerie van IenW? Dan ga je aan de slag met thema’s van het hele ministerie, maar dan op internationaal niveau. Door internationaal samen te werken kunnen we onze beleidsdoelstellingen en internationale afspraken beter realiseren. Het ministerie van IenW heeft het buitenland veel te bieden, leert van andere landen en maakt zich sterk voor goede internationale afspraken.
We houden ons onder andere bezig met de voorbereiding van de Europese Milieuraad en Transportraad, onderhandelingen in VN-processen en internationale organisaties, satellietnavigatie, innovatie en internationale financiering. Ook signaleren we belangrijke ontwikkelingen in het buitenland op de IenW-onderwerpen. De directie Internationaal voert ten slotte ook regie op de internationale (reis)agenda van de bewindspersonen. Dit alles altijd in nauwe samenwerking met de beleidsdirecties.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten